söndag 27 maj 2007

Några fler djupa tankar

3 timmar och 10 minuter i en buss på väg mellan Umeå kan verkligen gå otroligt sakta (ensam söderut) och fruktansvärt fort (med Emilia och Hanna påväg upp till Piteå igen). Långa diskussioner om livet, mat och dans. De viktigaste om vår syn på oss och andra, kanske allmänt om människors syn? Har på senaste verkligen försökt ändra min syn på mig själv. Det är så lätt att se på sig själv med kritiska ögon, att bara se fel och inte uppskatta vad man har istället för att vara ledsen över det man saknar. Sen är det sjukt viktigt att förstå att man själv inte är allvetande och slutgiltig domare när det gäller ens egna kvaliteer. Alla tycker ju olika och alla har olika smak, bara för att jag själv tycker illa om mig eller mitt eget utseende så behöver det ju inte betyda att jag har rätt, bara att jag inte är min egen smak. Om någon nu förstår något av det här. :) Det gäller bara att förstå och acceptera att man faktiskt kan vara någon annans cup of tea även fast man inte är sin egen. Positivt tänkande! Det är vad det handlar om, fast ändå att inte övertala sig själv att bara tänka positivt för det funkar bara inte, i alla fall inte för mig. Är man nere så blir man inte gladare av att någon säger åt en att "tänk positivt!". Vad man behöver är att se djupare och lära sig förstå att ingen människa har alla bra egenskaper, man måste som bara lära sig se sina egna och inse att det inte gör något att man har det där "felet" för i ett annat sammanhang så kanske det är det som är mest rätt.

Jaja, nu ska jag inte predika tankar jag inte följer själv, men det är i alla fall såhär jag försöker tänka nuförtiden och det har faktiskt börjat gå mycket bättre sedan jag ändrade mig från att försöka tänka positivt till att förstå att bara för att jag tycker en sak om mig själv så betyder det inte att alla andra tycker det. Eller att min åsikt är den rätta bara för att det är mig själv det handlar om! Sådeså!


Inga kommentarer: