lördag 19 maj 2007

Jag måste ha väldigt lite att göra nu

Jag börjar med en sammafattning då nedanstående inlägg är sjukt långt, tråkigt och bara hundra procent onödigt! Precis som jag själv när jag skrev det med andra ord:
Detta är ett totalt meningslöst inlägg om hår, läst det inte om du inte har sjukt tråkigt och oändligt mycket tid över.


Jag har väldiga problem med mitt hår. Väldigt väldiga problem brukar jag till och med tycka för det mesta och alla dessa problem grundar sig i att mitt hår inte är rakt. Och inte lockigt. Nä, det kan helt enkelt inte bestämma sig! Det går i vågor, vissa år/veckor/månader/dagar så behöver jag bara blåsa det lite så blir det rakt,, andra måste plattången fram en gång i sekunden och det blir ändå vågigt överallt. För det mesta håller det sig hyfsat rakt bara jag torkar och drar i det samtidigt, då brukar det vara enkelt att platta sen, luggen brukar dock aldrig gå min väg. Den böjer och lockar sig hursomhelst. Jobbigt.
Med andra ord - jag kan inte ha rakt hår!
Lockarna då? Visst, mitt hår är lockigt egentligen, det är det inte många som vet om. Så fort det är fuktigt ute exempelvis, eller så fort jag duschat. Detta betyder dock inte att jag bara kan låta det vara och så blir det sådär vågigt lockigt fint, nejnej, det betyder att jag på ungefär hälften av håret får lockar och andra hälften rakt för det mesta. Min lugg brukar behöva en tillplattning och andra delar en tillockning. För att inte tala om att lockarna ser helt annorlunda ut mellan gångerna. Ibland är det små lockar andra stora lockar och ibland bara lite halvvågigt sådär. Ja, det här är i alla fall vad jag antar om mitt hår, jag vet egentligen inte så mycket då det går så lång tid mellan gångerna jag verkligen orkar vänta och se efter hur det blir när jag kommit ur duschen. Idag var en sådan dag faktiskt, eller nu ska jag inte överdriva. Jag satt faktiskt och pratade med emilia istället för att prata med hårtorken och då blev det som det blev. Några spray med saltvatten och några med vanlig hårspray senare så är jag ett lockhuvud, sedär. Lyckades faktiskt med konststycket att få Hela håret lockigt och samtidigt luggen sådär hyfsat rak också. Once in a lifetime med andra ord, kunde väl ha fått passa in det här till en annan dag då jag verkligen är i behov av att vara ordentligt lockig? Typiskt.

Ja, summan av kardemumman är att jag aldrig är nöjd faktiskt. Jag kan aldrig låta mitt hår bara vara, för det blir bara skit av det då. Kan gå och lägga mig en timme efter att jag både torkat och plattat håret och det står ändå åt alla håll och kanter när jag vaknar (fråga Peter, jag tror jag halvt och halvt skrämde honom ur stolen häromdagen) och mitt hår är varken rakt eller lockigt eller vågigt eller något alls faktiskt, och det är jag nöjd med. Ok, motsägelsefullt som aldrig förr, men vadå, man måste ju uppskatta de möjligheter man har faktiskt.

Inga kommentarer: