söndag 13 maj 2007

En fundering bara

Idag kommer min andra tanke från gårdagen, den som jag aldrig orkade med igår. Denna tanke handlar lite om tidsuppfattning, eller egentligen väldigt exakt vad som gäller. Dagens ämne:

Förmiddag/eftermiddag?
Så, när är det egentligen förmiddag och när börjar eftermiddagen? Förstå hur mycket jag har grunnat på det här genom åren. Överallt människor som säger "Men kom förbi imorgon förmiddag", man okejar och går därifrån bara för att finna sig själv nedgrävd i tankar.
- När fan menar de egentligen?!

Ok, nu ska jag analysera det här lite. Förmiddag låter ju onekligen som att det ska vara före middagen. Jag är med så långt, men när är det då middag? Folk äter ju middag ganska olika, brukar ju variera där kring 1500 och 2000 ungefär. Hard one. Väljer dock att totalt ignorera middagstider då jag har en stark känsla av att det är irrelevant i sammanhanget.
Hursomhelst, ordet middag betyder egentligen mitt på dagen, vilket i sig känns lite avigt då man normalt äter middag senare på kvällen (eftermiddagen?!), lite bätte förklaring på varför det är så finns här. Enligt Wikipedia betyder allt det här att förmiddagen är före tolv och eftermiddag är efter tolv. Ja, jag vet att det stämmer och jag vet att någon (läs Peter;)) med största sannolikhet kommer att hitta fler förklaringar till när det egentligen är förmiddag/eftermiddag. Jag köper dem alla faktiskt, men hur ser egentligen alla vi människor på det här? Man lever faktiskt inte alltid efter vad som sägs i fakta. Jag tror att jag själv tänker eftermiddagen där kring 1500-1700 någon gång. Men vad kallas i så fall tiden mellan 1200 och 1500? Är det bara lunch? Och när klockan då slår 1200, då är det ju med andra ord varken förmiddag eller eftermiddag, i själva verket är det, enligt Wikipedia, middag. Så betyder det att det är middag två gånger per dag, eller ska jag bara skita i det här och kalla det lunch? Lite rättare sagt "lunchtid" kanske, då jag inte tror att lunch är ett tidsbegrepp i sig. Sedan för att dra det hela ytterligare lite längre måste jag ju fråga mig själv när det då är morgon, kväll och natt? Är dessa begrepp placerade i en helt annan skala än förmiddag/eftermiddag eller ska de samsas om plats på dagen allihopa? Åh, jag blir förvirrad av sådana här tankar och jag har haft dem så många gånger förr. Men jag vet inte riktigt om det säger så mycket ändå, för alla verkar som sagt ha helt olika tankar om när det egentligen
är förmiddag/eftermiddag och alla andra tider på dygnet. (Ni vet jag har inte ens kommit in på när natten, kvällen och morgonen börjar!)
Nej, det är inte lätt. Skulle uppskatta om någon kunde ge mig lite rätsida på det här. Ska nämligen på ett möte på onsdag förmiddag och vet inte riktigt när det är meningen att jag ska vara där. :)

Puss och hej!

4 kommentarer:

Peter sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Peter sa...

http://docs.google.com/Doc?id=ajkjbmg5sbd3_19cqsbkz

Om du undrar något mer så kan jag ge dig ett konto på NE.se :)

Unknown sa...

Hej.
Ja middagen borde ju också ta sin tid. Jag påstår att eftermiddagen börjar ca. mellan middag (dagens mitt) och solnedgång. Vid denna tid är dagen tydligt gången ganska långt. Morgonen börjar (tycker jag) ca 45 minuter innan soluppgången, vid gryningen. Det första ljuset kommer mellan 1 och 2 timmar innan soluppgång. Förmiddagen börjar nog mellan soluppgång och middag.

Johanna Kiendl sa...

00.04-00.05 Natt/Morgon
00.05-10.30 Morgon
10.30-12.00 Lunch
12.00-15.00 Förmiddag
15.00-17.00 Middag/Eftermiddag
17.00-19.00 Eftermiddag/Kväll
19.00-12.00 Kväll
12.00-00.04 Natt

Såhär ser jag det, haha :) Fast alla ser det olika tror jag. Sen beror det ju på om det är vardag eller helg, tiderna varieras ju lite. Min mamma tex. tycker att det är eftermiddag kl. 2... Helt fel!