onsdag 11 juli 2007

Dagens fundering

En lite lustig sak med att jobba natt är att man aldrig vet vad det är för någon dag? Okej, jag vet att det låter som om jag bara har dålig koll, men det är seriöst inte lätt. Tänk såhär; jag har jobbat färdigt två 8 h pass den här veckan och sitter nu en eftermiddag framför datorn. Rimligtvis borde det alltså vara tisdag idag, visst? Där kom alltså mitt första problem, som i sin tur försvåras ytterligare utav det faktum att mina dygn under nattveckorna faktiskt innehåller två olika datum. Dessa datum infaller dessutom de två dagarna efter den dag jag egentligen tänker att det är! Nä, det här låter ungefär exakt så krångligt som det känns och jag är inte alls bra på att förklara mig.

Alltså: Idag är det onsdag eftermiddag (11/7) och jag har jobbat två pass i veckan (borde därmed vara tisdag, 10/7) när jag sedan då går på mitt pass ikväll så jobbar jag mesta delen av tiden på torsdagen (12/7). Mitt dygn börjar alltså efter att jag stigit upp (ca 15:00, onsdag, 11/7) och slutar med att jag går och lägger mig ( ca 08:00, torsdag, 12/7).
Förstår ni hur förvirrande det här är?!

Nåja, efter det här inlägget lär ni i alla fall förstå precis hur förvirrad jag är. Ett steg på vägen skulle jag vilja kalla det.

2 kommentarer:

Peter sa...

Alltså ditt problem är ju att du ser det som att din arbetsvecka börjar på måndag, dvs måndag morgon. I själva verket börjar den sent måndag kväll vilket betyder att du är "ledig" hela måndagen. Eftersom du har jobbat två pass betyder det att det är onsdag. Så, problemet löst :)

Gällande när dygnet slutar och börjar så stämmer inte ditt resonemang där heller. Du har själv sagt att det inte är ett nytt dygn förrän du har stigit upp. Men nu var det du skrev där riktigt bra. Du börjar ex måndag och slutar tisdag, det är således tisdag då du vaknar, inte måndag. Hur svårt ska det vara egentligen :) Lägg ihop de två förvirrande sakerna så ser du helt klart sambandet.

-- sa...

Du! Jag har aldrig påstått att mina funderingar är logiska, bara att det är sjukt irriterande att aldrig veta vilken dag det är. Testa själv så får du se hur det känns. ;)