onsdag 21 januari 2009

Och så till dagens frågeställning.

Jag såg Independence Day igår. Eller tja "såg", har börjar bli alldeles på tok för lik min mor på senaste känner jag - och då menar jag inte på utseendet. Hursomhelst väckte filmen några självklara frågor hos mig, och nu talar jag inte om de gamla vanliga.

- Finns det liv i rymden? Är vi de enda intelligenta varelserna i universum? Vilken kom först, hönan eller ägget? -

Nejdå. Frågan jag ställde mig har att göra med rymdskeppen i filmen och hur i helvete de kan flyga?! Det är tunga grejer vi snackar om, både stora och tunga. Metallmonster som svävar alldeles ovan hustaken, både tyst och sakta. Så hur gör de? Luftströmmar? Nej, det skulle ha märkts. Inga propeller eller motorer så långt ögat kan nå heller. Med andra ord fullkomligt orealistiskt.

Okej. Jag är medveten att filmen som helhet inte är särskilt realistisk, men märk väl att det inte är många som kommenterar just denna orealisitet (finns det något som heter så? Nu gör det). Folk verkar helst fortsätta diskutera utomjordingars existens vs. icke-existens och välja att förbise det faktum att metallklumpar fulla av utomjordingar faktiskt inte kan sväva. Hur kommer det sig?

Frågan jag ställde mig igår var alltså "hur i helvete flyger rymdskeppen?!". Frågan jag ställer mig idag är "hur i helvete kommer det sig att ingen reagerar på det faktum att de gör?!"

--

Bara på tal om släktskap.

Inga kommentarer: