tisdag 6 januari 2009

och en till

.. Har ni förresten tänkt på att gamla människor säger att de ska 'titta på nätet', medan unga människor 'kollar upp det på internet'? Undrar om det beror på samma sak som det faktum att min mor alltid vill ha svensk undertext när hon ser film och jag hellre har engelsk? På tal om det, fast egentligen något helt annat, så är svenska översättningar i allmänhet ofta rätt skumma. Varför lades det till exempel till ett "Sagan om.." framför den engelska titeln på alla Tolkiens böcker i den svenska översättningen? För att inte tala om alla filmer om "Tjejen som..", som egentligen heter något helt annat på engelska? Fast det värsta är nog ändå filmer med engelsk titel som i den svenska versionen har fått byta titel - till en annan på engelska! Vad hände där?! Nej, nu blir jag sådär upprörd över oväsentligheter igen. Jag får ta upp funderingarna en annan dag.

---
Dagens orättvisa:
Min mamma har en iPod touch 32 GB. Jag har en iPod nano 4 GB och trasiga lurar. Var är rättvisan i denna värld..?

Dagens slutsats:
Imorgon beställer jag en ny.

2 kommentarer:

"Hej, jag heter..." sa...

Rättvisa: Hon har arbetat och tjänat ihop kosing till sin! Rättvisa i framtiden: Stina kommer att tjäna rejäla koningar och kunna köpa en egen!:D You just wait my lady...!

-- sa...

Men det är fel! Hon har inte arbetat ihop till sin. Hon fick den av min käre far. Du har dock rätt i att rättvisa i framtiden kommer att skipas, var så säker!