måndag 9 juni 2008

En särdeles oskyldig lokaltidning

Såhär tillbaka i Piteå igen så blev det plötsligt än en gång så väldigt påtagligt hur liten stan är. Eftersom min kära moder jobbar på stans lokaltidning, Piteå-Tidningen, så har jag tänkt dra några rubriker från den idag. Rubriker som till och med hon skrattade åt idag.

Dagens nyhet i:

Boden
- "
Rökutveckling i skorsten"
Luleå
- "
Kvinna knuffad ner i vattnet"
Piteå - "Dam med rullator föll i trappan"
Piteå
- "
Sönderslagna fönster på Strömbackaskolan"
Kiruna - "Kerstin Nildén"
Arvidsjaur - "Mötte vårens första humla"

Ja, vad ska man säga? Förstår ni nu varför jag alltid läser Piteå-Tidningen när jag kommer hem, men fortfarande inte skaffat mig Göteborgsposten? Jag menar, vem är inte intresserad av Kerstin Nildéns intressen och bostadsorter? För att inte tala om makarna Wikströms möte med en förirrad humla i hallen? Länge leve lokaltidningarna säger jag!

Avslutar med ännu ett bevis på skillnaden mellan att vara i Göteborg och uppe i norr:

Kiruna/Gällivare
"Den som trodde att det varma vädret var här för att stanna trodde fel. Idag fick invånarna i Gällivare och Kiruna med omnejd byta ut sommarkläderna mot betydligt varmare plagg. En centimeter nysnö föll under morgonen och termometern visade på minusgrader, enligt NSD."
Tjing, tjing!

Inga kommentarer: