torsdag 10 januari 2008

Min hemstad

Nu måste jag säga något om Piteå. Inte utav någon speciell anledning egentligen, bara för att det är staden jag bott i precis hela mitt liv, fram till att jag flyttade härifrån. Ja, en massa år har jag tillbringat i stan och ärligt talat är jag glad över det! Piteå har varit ett skitfint ställe att växa upp på, fast hela livet skulle jag nog aldrig klara här i min lilla stad hur mycket jag än gillar den.

Kuriosa: Piteå kommun har 40 961 invånare fördelat på 14 tätorter och 18 småorter. Största tätorten är Piteå med en folkmängd på 22 650 invånare. Inte illa va? Vi har 10 mil från polcirkeln,
tre timmars gratis bilparkering, landets första gågata, Sveriges näst största fotbollsturnering, (ofta) flest soltimmar i Sverige(!!), världens nordligaste 36-håls golfbana och varje år en inflyttarfest för nya Pitebor. Ska jag fortsätta? Satan vilken reklam det här blev. Jag kommer från Öjebyn, en stadsdel i Piteå, och vi har världens enda Paltzeria. Yes, they keep on comin!

Det finns faktiskt fördelar med stan. Exempelvis är jag, genom att ha bott häruppe, en av få i min nyfunna bekantskapskrets som faktiskt varit ovanför Stockholm (som för övrigt INTE ligger i mitten av Sverige). Creepy. Sen ska jag innan jag börjar faktiskt påpeka att Piteå faktiskt inte är så litet som alla verkar tro. Sådeså. Större än Blekinge län om ni ville veta. (Thank you google)

--
Piteå är stället där man säger "Nu flyttar vi in till stan!" och så gör man det. Sen tar det likförbannat 30 minuter att gå in till stan från ens nya hem.

Piteå är stället där man säger "Jag ska ut i helgen!" och får svaret "Åh, vad roligt! Då ses vi ju!", för det finns bara ett ställe i taget att gå ut på. - Vilket många gånger bara är positivt!

Vi hade en pub, Karls källa, men den stängde. Lyckligtvis öppnades den igen, dock med annat namn, Kalles.

Det är staden där det står i lokaltidningen att "prata med någon anställd på tidningen när ni ser dem på stan om ni har några tips på förändringar!" .. och ingen är förvånad, för alla vet vilka som jobbar på vår kära lokaltidning.

Piteå är staden som bygger en till galleria. Dvs, de snor hälften av affärerna i den första och lämnar den halvtom. Nåja, nu har vi i alla fall två.

Det är stället där den bästa sushin finns på Kvantum. Där den enda sushin finns på Kvantum.

Piteå har en bio, Bio3an, för vi har inte SF. Det ska Piteåborna vara glada över, ty den var nära att bli nedlagt.

Piteå fick ett McDonald's för några år sedan! Det gick i konkurs nu i höstas som, om jag inte minns galet, andra restaurangen ever.

När piteåbor ska åka flyg måste vi till Luleå. Det är centrum. Dit åker piteåbor för att shoppa också. (Nåja, i Luleå finns faktiskt både flyg och minst två sushiställen)

När piteåbor ska åka tåg så måste de åka till Älvsbyn - ett ställe som är ännu mindre än piteå.

Vi har tre stycken busslinjer i stan. Förut hade vi fyra. (Linje 1, linje 2, linje 3 och linje 4.) Jag brukade åka 2an. Fast nu kanske jag ljuger för jag vet inte hur det ligger till nuförtiden förutom att det på en buss står "citylinjen" och att bussarna numer heter typ 44, vilket bara det är skitskumt eftersom det, vad jag vet, inte finns mer än tre linjer?)

Update: Piteå är stället där man säger till sina vänner "Jag var på stan idag" och får svaret:
"Va!? Det var ju jag också?" Förvånad över att man inte sprungit på varandra.
--


Nu orkar jag inte räkna saker mer, någon annan som har nåt fint med Piteå på lager? Kan dra lite kuriosa bara, om mig själv! En gång var jag ute och körde bil, ni vet en sån där "samlatankarnatur"? Min plan var att köra ut ur piteå. Jag hittade inte.

Ps1. Den sista punkten säger mer om mitt lokalsinne än om Piteå.

Ps2. För att ytterligare sänka mig själv kan jag passa på att berätta om den gången jag skulle till en vän som bodde på kvarteret brevid mig. I 17 år hade hon bott på kvarteret brevid mig.
Hennes kvarter tappade jag bort mig på.

Applause please.

3 kommentarer:

Anonym sa...

världens metropol - piteå!
hahaha!

Anonym sa...

Så bra inlägg. SÅ bra! Tack stina. Det var icing on the cake (INTE grädde på moset som det så dumt heter i sverige.. jag menar VEM vill ha grädde på mos???) på min annars väldigt bra dag. Dock mäktigt trött efter två dagars flyttande. Men jag ska lägga upp bilder på mitt rum så fort jag fått mina dator up and running!
PUSSSOOO

Anonym sa...

Det var denna jag menade, du vet mor din är nog lite virrig? Så himla bra du har skrivit!!! Mor