måndag 2 februari 2009

Det finns en lösning på alla problem

Haha, läste just en väldigt gammal sak jag skrivit som handlade om min mor och blommor. Vi är som sagt av samma skrot och korn vi två. Ingen av oss kan över huvud taget hålla en blomma vid liv, hur vi än försöker! Inte min syster heller för den delen. Hon har på senaste tjatat en massa om att hon ska/har införskaffat en orkidé, och idag fick jag veta att den dött. Väldigt inte oväntat, väldigt tråkigt, men samtidigt fullkomligt hysteriskt roligt. Jag har ju som sagt dödat mer än en krukväxt i mina dagar, och hemma i Piteå står det mest plastblommor i fönstren. Vi känner till våra brister i alla fall, det kan ingen säga något om. Nåja. Vad jag skulle komma fram till var egentligen en av Fru Lundqvist lösningar på problemet. En dag när jag kom hem stod nämligen en kruka på bordet på vår altan, och i den en ananas. Jepp, ni läste rätt. Förstå hon tyckte hon var smart när hon kom på att det inte är det lättaste att döda en ananas bara sådär och att den faktiskt ser rätt blommig ut när frukten är gömd i en kruka. Smart mamsen! Lite tragiskt bara att vi är i extas de gånger vi kan få en blomma att leva längre än en frukt? Nåja, en ananas är väl bättre än en fisk i krukan antar jag?

1 kommentar:

"Hej, jag heter..." sa...

På något sätt känner jag mig som en bortbyting när jag läser detta, då min mor är expert på blommor men jag har tagit kål på allt från förväntade blommor (såsom orkidéer och bonsaiträd som, poor them, har kommit i min ägo) till mer oförväntade sådana som suckulenter, garderobsblommor och kaktusar. Ananas-idéen var SUPERB! Tack för tipset, Maria! Jag ska höra med Jonas vad han tycker. Då slipper jag kanske köpa plastblommor.